Metro Parijs (metro kaart, metro zones, metro app)

Het openbaar vervoer in Parijs is erg goed geregeld. eigenlijk heb je maar een ding nodig voor je stedentrip in Parijs en dat is de Metro.

In Parijs heb je ruime keuzen in openbaar vervoer. Je kan de tram, bus, taxi en metro nemen. In dit artikel richten we ons voornamelijk op de metro van Parijs, omdat je daarmee bij alle bezienswaardigheden en leuke plaatsen komt.

De metro in Parijs

Op straat kan je de metro herkennen aan het bord met een M, ‘Metro’ of ‘Metropolitan’. De RER-stations zijn te herkennen aan het bord met de ‘R’.

Metro in Parijs

Als je een stedentrip Parijs gaat doen, is de metro ideaal om mee te reizen tijdens je stedentrip. Je kan overal komen met de metro en daarnaast is het metrostelsel van Parijs totaal niet ingewikkeld.
Al ga je met de Thalys naar Parijs kom je uit op station Gare du Nord. Station Gare Du Nord sluit goed aan op het metronetwerk en daardoor b en je snel bij je hotel.

Maar welke metro moet je dan nemen?

De Metro telt zestien stadslijnen en vijf regionale(RER a t/m E) lijnen waardoor er altijd wel een station is wat je brengt naar je bestemming!

De Metro en RER rijden van 5.30 tot circa 1.15 uur. In het weekend van vrijdag tot zaterdag kan de metro ongeveer een uur langer door rijden.

Hoe werkt de metro in Parijs?

De Metrolijnen in Parijs hebben allemaal een eigen nummer en kleur hierdoor is het makkelijk om de juiste lijn te vinden. Als jouw bestemming zich op lijn 11 bevindt.

Kijk je eerst bij welk metrostation je er uit moet en dan de eindbestemming van lijn 11. Hierdoor kan je op de borden zien welke kant je op moet gaan met de desbetreffende lijn.

De metro in Parijs
De Metro kaart van Parijs met de Metro en RER lijnen.

Hoe werkt de metrokaart van Parijs

Je kijkt welk station jij je bevindt. Die bepaald welke lijn je kan pakken. Op de kaart staat dan aangegeven welke kleuren (lijnen) van jouw station gaan. Dan heb je vaak nog twee richtingen die je kan kiezen. Tenzij je op een eindstation je begeeft.

Als je dan je ticket invoert bij het poortje komt deze er weer aan de andere kant uit. Vergeet dus niet mee te nemen als je door het poortje loopt.

Hoe kom je dan uit het station?

De borden “sortie” geven de uitgang aan. Als er meerdere uitgangen zijn kan je het beste kijken op de plattegrond of naamborden. Ook kun je blindelings omhoog lopen. Als je dan de verkeerde hebt loop je weer terug.

Vaak bevinden de uitgangen van de metro zich bij een kruispunt en is het veiliger om ondergronds over te steken dan over de weg te gaan

Overstappen in de metro van Parijs

Om bij een andere lijn te komen moet je vaak overstappen. Ga op zoek naar een station waar beide lijnen samen komen.

Als je dan bent aangekomen op dat station loop je niet naar de uitgang maar naar het nummer van de volgende lijn.

Metro in Parijs

Je kan met hetzelfde kaartje blijven reizen. Alleen als je een kaartje hebt gekocht voor een rit koop je een ander kaartje.

Zones van de metro Parijs; Welk metro kaartje heb ik nodig voor een stedentrip?

Het metronetwerk van Parijs is opgedeeld in 6 zones. Als je een kaartje wilt bestellen moet je afvragen wat je gaat bezoeken in Parijs. Zone 1 en 2 liggen binnen de ringweg van Parijs en zone 3 tegen de rand.

De metrozones van Parijs volgen de gebieden in Ile-de-France. Dit is de regio rond Parijs. Het is hierdoor opgedeeld in 5 circelvormige zones.

In de eerste zone ligt Parijs zelf. Als jij alleen in de stad blijft, blijf jij in zone een. In dit gebied kan jij reizen met metro tickets, carnet tickets, novigo cards, travel cards en jeugd kaartjes.

Als jij met de RER reist, heb jij alleen een kaart nodig voor de metro in zone 1.

De zones zijn ontstaan voor de mensen die buiten Parijs wonen maar in de stad werken.

Mocht jij verder reizen en meer van de stad willen zien dan dat er in zone 1 ligt, dan heb jij losse kaartjes nodig voor waar jij naartoe wilt.

De kaartjes kan jij halen in de zelfde machine waar jij ook voor Ile-de-France en jouw start en eindpunt opgeeft. De prijs is hiervan afhankelijk.

Als de metro van zone twee naar zone drie gaat, hoef jij niet extra bij te betalen. Bij de RER moet dit wel.

Dit is vooral belangrijk omdat je anders bij de RER het station niet uitkomt.

Zoals gezegd zijn de meeste bezienswaardigheden in de eerste zone te vinden. Mocht jij ook naar bezienswaardigheden willen gaan die verder weg zijn gelegen zoals disneyland, het kasteel van versailles en het winkelcentrum van Van d’Europe of het grote vliegveld van Parijs.

Deze liggen allemaal buiten de eerste drie zones. Hierdoor kan jij er niet komen met de normale metro maar moet jij de RER pakken. Deze snelle metro die alleen stopt op de grote metro stations gaat wel naar zone vier, vijf en zes.

Het verschil tussen de RER en de normale metro

De metrostations zijn niet hetzelfde als de stations van de RER. Er staat overal duidelijk aangegeven wat voor station jij betreed.

De RER treinen zijn in princiepe sneltreinen die maar stoppen op een paar stations binnen Parijs en die ver daarbuiten gaan.

Je hebt hier dus ook afzonderlijke kaartjes voor nodig. Als jij dus binnen de eerste twee zones blijft kan jij beter een kaartje kopen voor de metro. Ga jij daar buiten koop dan een kaartje voor de RER.

Een ander belangrijk verschil tussen de RER en de metro in Parijs is dat je zonder kaartje het metrostation kan verlaten. Dit is niet het geval bij de RER. Hier heb jij een kaartje nodig anders kan jij het station niet verlaten.

Als jij toch wilt reizen met beide transportmiddelen dan kan jij een afzonderlijk kaartje kopen. Dit wordt een Billet Origine Destination genoemd. Dit is een kaartje van Locatie A naar Locatie B. Je kan dus overstappen met dit kaartje.

Welk metro kaartje heb ik nodig voor een stedentrip?

Het metronetwerk van Parijs is opgedeeld in 6 zones. Als je een kaartje wilt bestellen moet je afvragen wat je gaat bezoeken in Parijs. Zone 1 en 2 liggen binnen de ringweg van Parijs en zone 3 tegen de rand.

Wil je alleen de highlights en het centrum bezoeken?

Alle highlights van Parijs zoals de Eiffeltoren, Louvre, de catacomben en de Notre dame liggen allemaal in het centrum. Hiervoor is een metro kaartje voor  zone 1 en 2 voldoende.

Wil je meer van Parijs?

Wil je naar bestemmingen zoals Kasteel van Versailles of Disneyland, dan heb je een kaart nodig voor de overige zones. Ook voor de grote luchthavens heb je een kaartje nodig voor de zones 4,5 en 6.

Voor een stedentrip van 2 tot 3 dagen raad ik vaak een metro kaart Paris Visite aan. Met dit kaartje kun je van zones 1-3 rijzen. Al verblijf je kort in Parijs is het misschien verstandig om losse kaartjes te gebruiken.

Als jij op zoek bent naar de metrostations om uit te stappen voor de belangrijkste bezienswaardigheden van Parijs. Dan staat hieronder een kort rijtje voor je.

  • Anvers (voor de Sacré-Cœur)
  • Hôtel de Ville (voor het stadhuis van Parijs)
  • Champ de Mars – Tour Eiffel (RER) / Bir-Hakeim (Eiffeltoren)
  • Invalides (voor het Hôtel des Invalides)
  • Pigalle / Blanche (voor de Moulin Rouge)
  • Charles de Gaulle – Étoile (voor de Arc de Triomphe)
  • Palais Royal – Musée du Louvre (voor het Palais-Royal en het Louvre)
  • Cité (voor de Notre-Dame)
  • Havre – Caumartin (voor de grote warenhuizen rond Boulevard Haussmann)

Wat het metronetwerk van Parijs zo fijn maakt om mee te reizen is dat de metrostations nooit verder dan een paar honderd meter uit elkaar liggen.

Dit is expres zo gedaan door de architect van het metronetwerk (Fulgence Bienvenüe) om het reizen door de stad zo aangenaam mogelijk te maken.

Tickets metro Parijs

Een los kaartje voor de metro heet een “ticket t+” en kost rond de € 1,90(Prijzen kunnen soms iets afwijken). De kaartjes zijn niet datum gebonden en ongebruikte kaartjes blijven ook lang geldig. De “ticket t+” zijn geldig om te reizen binnen zones 1 en 2.

Tip: Retour kaartjes kennen ze niet, wil je weer terug rijzen heb je weer een nieuw kaartje nodig.

Met de “ticket t+” heb je ook recht om te reizen met de tram en bus en zelfs met de tandradbaan bij de Sacre Coeur.

10 kaartjes tegelijk

Je kan 10 kaartjes tegelijkertijd aan te schaffen en dat heet een “carnet”. Het voordeel van de carnet is dat je aanzienlijk bespaart! Een carnet kost  € 14,50.

Paris visite

Paris Visite is een kaart met geldigheid van 1, 2,3 of 5 dagen geldig in de zones 1 t/m 3 of 1 t/m 5. Dit geeft je toegang tot de metro en RER lijnen.

Uitgezonderd van de Jetbus, Allobus Roissy CDG, de toeristische routes en Air France; de lijn Orlyval (van Orly naar de RER B) en de kabelbaan van Montmartre.

De luchthavens liggen vrij ver, hiervoor zou ik geen Paris Visite voor overwegen van 1 t/m 5 zones maar een los kaartje voor kopen.

Paris Visite zones 1-3 zones 1-6
1 dag € 11,15 € 23,50
2 dagen € 18,15 € 35,70
3 dagen € 24,80 € 50,05
5 dagen € 35,70 € 61,25

Gebruik de metro app in Parijs

De metrokaart lezen is soms lastig en je hebt deze ook niet altijd bij je.

Daar is wat op bedacht.

Er is nu een app beschikbaar voor jouw smartphone die de meest recente metrokaarten bevat.

Plan waar je heen wilt vanaf jouw locatie tot waar je naartoe wilt. Het maakt niet uit waar dat is. Restaurants, cafés of bekende bezienswaardigheden, niets is te gek.

Vul simpelweg jouw gewenste adres in en de app leidt jou de weg via het metronetwerk door Parijs naar jouw eindbestemming.

De gehele route wordt getoond inclusief overstappen.

Het mooiste van alles is dat app geen WiFi of internet nodig heeft. Nooit meer hoef je op zoek naar een wifispot of een torenhoge internet rekening.

Daarnaast heeft het een toffe feature die jou helpt om makkelijker naar het dichtstbijzijnde metrostation te komen.

Door toegang te geven aan jouw camera, kan je op jouw scherm zien waar het dichtstbijzijnde metrostation zich bevindt.

Deze geeft dan de route aan op jouw beeldscherm.

Daarnaast kan je ook andere points of interest invoeren. Jouw telefoon leidt je dan de weg naar de locatie.

De kosten van deze app zijn laag. Maar 0,79 euro.

Met de fiets in de metro Parijs

Het is niet toegestaan om een fiets mee te nemen in de gewone metrolijnen. Het is wel toegestaan als je met de RER reist. Houd je dan aan de volgende dagen en tijden.

Maandag tot en met vrijdag: voor 6:30, tussen 9:30-16:30 en na 19:30 uur. (Dus buiten de spits).
Zaterdagen, zondagen en feestdagen zonder beperkingen.

op de deuren van de rer staat met pictogrammen aangegeven dat je met een fiets mag reizen. Dit is niet bij elke deur.

De voorwaarde is, is dat je niet jouw medereizigers lastigvalt en een inklap fiets gebruikt.

Mag je hond mee in de metro?

In het openbaar vervoer van Parijs zijn grote honden verboden. Die mogen niet meereizen aangezien zij reizigers te veel verhinderen.

Kleine honden daarentegen mogen wel mee met de metro, bus, rer, of tram.

Zij reizen dan veelal gratis mee in een tas of mand. Aan deze tas of mand zijn wel regels verbonden. De maximale grote van dit is 45 cm.

Met grotere tassen hinder jij jouw medereiziger.

In de Parijse rer mag een hond aangelijnd met muilkorf voor de helft van de prijs mee.

Mindervalide

Voor minder valide is het lastiger om met de metro te reizen. Niet alle stations zijn gebouwd om zonder hulp met jouw rolstoel naar binnen te gaan.

In deze stations kan dat gelukkig wel.

Alle stations van metrolijn 1 en 14 zijn geschikt om op te stappen met een handicap. Daarnaast zijn ook de metrostations: Esplanade de la Défense, Barbès-Rochechouart, Gare du Nord (alleen het RER-station) toegankelijk.

Verder zijn alle bussen dankzij een lage opstap toegankelijk voor mensen in een rolstoel

Tips metro Parijs

  1. Het metrokaartje dat je voorin erin steekt bij de doorgang moet je achter het apparaat weer eruit halen. Dat gebeurt aan de bovenkant van de machine. Niet vergeten deze er dus uit te trekken. Anders loop je tegen een gesloten stang.
  2. Bewaar deze goed. Je hebt dit kaartje nodig om de metro te verlaten. Bovendien zijn er controles tijdens overstappen.
  3. Een carnet kost minder dan losse kaartjes kopen. Voor kinderen onder de 12 jaar is het gratis vanaf 1 september 2019.
  4. Mensen onder de 26 jaar kunnen in het weekend en op feestdagen gebruik maken van een ticket jeunes week-end voor 4,10. Hiermee kan je onbeperkt reizen in 3 zones.
  5. Met bagage de poortjes door. Schuif die altijd voor je uit. Dan kom je niet vast te zitten in het draaihekje. Dit geld ook voor kinderen. Laat hen eerst gaan, dan kan je heb nog helpen.
  6. Pro tip nummer een. Niet rennen voor een metro. Overdag komt er iedere 2 a 5 minuten een nieuwe metro. Rennen is volkomen zinloos en maakt je een target voor zakkenrollers.

De bus in Parijs

Als je meer van de stad Parijs wilt zien, is niet altijd de metro een goed idee. Hoewel de metro ideaal is voor het rijzen in Parijs heb je met de bus veel meer zicht over de stad.

Een goed alternatief op de metro is dan de stadsbus. Het voordeel van de bus is dat je lekker zicht hebt op de stad, uiteraard als je niet in een overvolle bus bent beland.

Bustijden

De buslijnen hebben in parijs 2 cijferige busnummers. Buitenwijken hebben 3 cijfers als bus nummer.  De meeste bussen rijden van maandag van 05:30 tot zaterdag 20:30. Op zondag en feestdagen rijden er ook bussen maar dan volgens een aparte dienstregeling.

In de nachttijden er ook Bussen, dit zijn nachtbussen en rijden tot 5 uur in de ochtend.

Bushaltes

Bushaltes kan je herkennen aan het bushokje of een een paal met daarop de nummers van de bussen die daar langs rijden. Aan de zijkant staat de naam van de halte

De Tram van Parijs

De tram van Parijs bestaat uit vier lijnen en rijd voornamelijk in de voorsteden van Parijs. Ze zijn nog druk bezig met het netwerk van de trams verder uit te breiden. Lijn ‘T3’ rijd in het centrum en kan een alternatief zijn voor de metro.

Let wel op: De tram kan erg druk zijn tijdens spitsuren.

instagram instagram

Volg @Wheretotravel.nl op instagram.

Cookie gebruik

Wij gebruiken cookies om je browse-ervaring te verbeteren en persoonlijke content aan te bieden. Zie voor meer informatie onze privacy policy.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet